onsdag 16 juli 2008

Egen skörd är guld värd

Det blir inte så mycket matbloggat, märker jag, äter mest sallad i olika former these days.
Extra roligt är att odlingsexperimenten på balkongen fallit väl ut i år.
Tomaterna ser ut att hinna mogna, salladen i trälådan har jag plockat massor av, både ruccola och andra blandade salladsblad.
Men allra gladast är jag över de gröna bönorna, som jag på vinst och förlust petade ner i en balkonglåda. De har inte blivit så höga, räcker inte ens till balkongräckskanten ännu, men ger stora fina gröna bönor. Kul! Nästa år blir det fler bönor.
Sen har jag en massa kryddväxter också, dill, slät- och krusbladig persilja, timjan, gräslök, basilika, oregano, rosmarin. Och lavendel, men den har inte hamnat så mycket i maten ännu.
Sorgesamt nog har min kamera pajat, annars hade jag dekorerat med stiliga bilder här...
I går blev det sallad med gula och röda tomater, salladslök, bönor, blandade gröna blad, och skivor av halloumi stekta i grillpannan och kryddade med generösa mängder fäsk timjan. Så enkelt, så gott..

1 kommentar:

Mian sa...

Det är underbart att ha egna odlingar att hämta lunchen från, vi njuter av samma lycka vi också!