onsdag 2 juli 2008

Semester-hommous

Ähum... hur stavar man kikärtsröra egentligen? Jag blev osäker, snabb-googlade och hittade minst 4 varianter: hummus, hommous, hoummos, hommus.
Hursomhelst, jag har alltid gjort röran i mixern hemma, och i det spartanska ö-köket fanns inte det alternativet.
Men det blev faktiskt minst lika gott med en lite grovhuggnare variant, där jag mosade ärtorna med gaffel.
Ungefär så här gjorde jag:
Mosade en förpackning färdigkokta kikärtor, inte alltför noggrannt.
Blandade med två hackade vitlöksklyftor (för övrigt är vitköksdisskussionen på Taffel helt underbar, och jag tillhör dem som hackar av motvilja mot att diska vitlökspressen, men nog kommer att testa att pressa med skalet på nästa gång).
Blandade ner ett par matskedar tahini, hackad persilja, salt, peppar och lite torkad chili.
Rörde i olivolja lite i taget tills konsistensen var lagom.
Passar till allt. Nästan.

Inga kommentarer: