måndag 30 juni 2008

Alldeles vanlig glass

Ännu en effekt av tillsatsjakten - plötsligt är det inte roligt att köpa glass längre.
När vi ska bunkra för en vecka på ön låter vi bli, och gör egen i stället.
På grädde, florsocker, ägg och hallon. Ingenting annat.
Hallonen snodde jag med mig från mina föräldrars frys, alldeles giftfria trädgårdshallon som doftade sommar trots att de var från förra året.
Glassen blev gudomligt god, men utan glassmaskin och framför allt utan konsistensgivare lite hård, och behövde tina en bra stund för att komma till sin rätt.
Då - en ren njutning. Rund, mild, subtil smak av gräddig glass och somrig hallon.
När vi kommer tillbaka ska vi göra blåbärsglass, de var lite för omogna ännu.
Och det kommer att bli fler glassexperiment för min del, det känner jag på mig.

Hallonglass
Vispa 3 äggulor med 1 dl florsocker till en fluffig smet.
Vispa 3 äggvitor till hårt skum i en annan bunke.
Vispa 3 dl grädde lätt.
Mosa 1 liter hallon, gärna mer om du har.
Rör försiktigt ner äggvitorna i äggulesmeten, sedan grädden, sist hallonen.
Frys i 30 minuter, ta ut och rör om ordentligt, frys minst 1 timme till.
(Vi rörde om ytterligare en gång, och frös in igen, men det är nog inte nödvändigt)
Låt glassen tina minst 10 minuter innan servering.

Inga kommentarer: