fredag 28 mars 2008

Hellre vinlös än rådlös

Det går faktiskt riktigt bra att göra risotto utan vitt vin i.
Jag är inte av den sorten som alltid har ett par vinflaskor av olika färg hemma, tvärtom (och det beror inte så mycket på att jag dricker ur för snabbt, mer på att jag inte kommer mig för med att gå på systemet).
Så när jag skulle göra svamprisotto igår blev det utan vin. Men med arborioris, torkade och blötlagda trattkantareller, scharlottenlök, svampspad, grönsaksbuljong och parmesanost.
Fick med beröm godkänt av två hungriga 11-åringar, som däremot var mer skeptiska mot en lätt hysterisk sallad med både avokado, päron, ekbladssallad och valnötter.
Vegetariskt = klimat-ok, ris = inte klimat-ok, fast det var i alla fall kravmärkt... Och risotto på matvete eller något sånt, nej, där går gränsen för mig. Däremot har vi dragit ner på "vardagsriset", då blir det ofta matvete, korn eller bulgur i stället.

2 kommentarer:

Ormen sa...

Vitt vin går utmärkt att ersätta med citron.....

AnnaX sa...

Tack för tipset!