måndag 4 februari 2008

Inte bara jag

Lightprodukternas tid verkar vara ute, enligt DN.
Jag hoppas verkligen att det stämmer, att vi börjar bli beredda att betala lite mer för bra, nyttig, naturlig mat som inte hotar miljön.
Det går alltid att klaga över att det blir för dyrt. Och visst, det går alltid att hitta exempel på människor som verkligen bara har råd att handla storpack på Liedl.
Men faktum är att de allra flesta av oss i Sverige har ett val. Vi lägger betydligt mindre av vår disponibla inkomst på mat än för 10-20 år sedan. När vi väljer bort riktig mat så är det oftast för att kunna välja något annat. Konsumtion som vi tycker är livsviktig. Som en svindyr barnvagn t ex, i stället för ekologisk mat till ungen, trots att allt mer forskning nu pekar på att ekologiskt är nyttigare.
Själv noterar jag att sedan jag bytt ut lättyoghurten mot den ekologiska icke-lätta, så har jag börjat äta mindre portioner utan att ens tänka på det.
Mindre men bättre - det tror jag är modellen.

2 kommentarer:

Saga sa...

Precis, bra skrivet. Jag gillar verkligen dina bloggar, läser dem regelbundet och har provat några recept också! Vet du vad som passar med din "snabbmat"? Halloumi ost, smaskens.

AnnaX sa...

Tack! Halloumi är en favorit hos mig också, ska testa det till "snabbmaten" nästa gång.