söndag 3 februari 2008

Trevande brödförsök

Försöker baka surdegsbröd, något jag inte gjort på många år. Är såklart sent ute, och har inte tid att planera flera dygn framåt.
I går kväll blandade jag 25 g jäst med lite salt, 2 dl vatten och 2 dl grovt rågmjöl.
I kväll hade jag i 3 dl vatten, 1 dl grovt rågmjöl, 2 dl fint rågmjöl, 1 näve grovkrossade valnötter, och så fyllde jag på med siktat dinkelmjöl tills degen kändes bra, det blev väl sådär en 6 dl kanske, möjligen lite mer.
Jäste en knapp timme, knådade länge och väl, jäste brödet ungefär en timme till, och gräddade i 225 grader i 45 minuter.
Jag har inte smakat ännu, men det SER i alla fall gott ut. Och luktar gott.
Under tiden ringer minste bror, brödbakaren, och jag får direkt komplex när han berättar om sina surdegsbak. Han ska i alla fall mejla mig sina bästa tips...

Inga kommentarer: