söndag 17 februari 2008

Nya helgvanor

Det börjar bli en rutin nu - för tredje helgen i rad bakar jag surdegsbröd.
Gjorde i ordning degen på 25 g jäst, 2 dl grovt rågmjöl och 2 dl ljummet vatten lördags morgon. Slängde ner en matsked honung också, för att se vad som hände.
I morse hade jag i 3 dl vatten, grovhackade valnötter, och dessutom hackade torkade aprikoser den här gången. Samt 1 dl grovt rågmjöl, 2 dl fint, och så dinkelmjöl tills degen blev fast och fin, 5-6 dl kanske.
Sen fick den jäsa ifred under dagen, framåt kvällen knådade jag den rejält ett tag och formade ett bröd, som fick jäsa en dryg timme till. Sen gräddade jag på 200 grader, hade tänkt en timme men slarvade med att titta på klockan, så det kanske blev lite längre. Hoppas det inte blev för torrt.
Förra söndagens bröd räckte hela veckan, jag tog den sista skivan till frukost i morse, då var det lite torrt men fortfarande okej att äta.
Det blev en söndagspizza idag också, för hungriga barn att värma upp bitar av under veckan. Nu har jag kollat innehållsförteckningen på Billys panpizza, och jädrar i mig vad mycket olika ämnen man kan klämma in i en liten pizzabit.
I min pizza är det lite konserveringsmedel i salamin, annars bara rena råvaror, det mesta Kravmärkt. Det tar en timme av min söndag att göra den, och jag spar inte direkt några pengar på det, men det känns bra!

Inga kommentarer: