tisdag 19 februari 2008

Vardagsfisk

Förra veckan blev en vego-vecka, men nu är lilla dottern hemma igen, och här ska ätas kött och fisk. Ja, inte alla dagar, men ibland.
Idag blev det fisk, och det känns lite småjobbigt nuförtiden att köpa fisk, om man inte har tid att springa i saluhallar eller i fiskaffärer.
På mitt Konsum hittade jag bara en sorts miljömärkt fisk, Hokifilé med MSC-märkning, så det fick det bli.

Jag la portionsbitar av fisk på folie, med lite hackad gul lök, en pytteklick smör, pressad citron, salt och peppar, och så en lustig kryddblandning av wasabi och sesamfrön som jag råkat få med mig hem och kände för att testa.
Foliepaketen la jag i ena halvan av en ugnsform, i den andra tärnade rotfrukter, palsternacka, morötter och rödbetor, som jag haft lite olivolja, örtsalt och timjan över.
Sen fick alltihop stå i ugnen på 200 grader i en dryg halvtimme.
Vitkålssallad till, med lite röd och grön paprika i strimlor, Herbes de Provence (hur många olika kryddburkar kan man använta till samma måltid? Ibland flippar jag ut lite), olivolja och örtsalt.
Det blev godkänt av dottern, som åt upp hela sin portion, och själv tyckte jag det var helt ok. Foliekokt fisk blir nästan alltid bra, även om man går loss lite bland kryddor och tillbehör...

1 kommentar:

mardin sa...

Vill tipsa om www.svenskfisksoppa.se, en webb med just fisksopperecept där bästa receptet vinner fina priser!


Varför inte lägga upp dina recept även där? Jag lovar att rösta på dig!

Mvh
Mardin