torsdag 29 maj 2008

Bäva månde skinkproducenterna

Karin Ahlborg är på krigsstigen igen. Svensk skinka med 13 tillsatser ser onekligen inte så lockande ut bredvid en brittisk tillsatsfri.
Jag tror den svenska livsmedelsindustrin hukar lite nu. Det är så lätt att gå på Lidl och köpa importskinka i stället.
Den högst privata tillsatsjakten är lite knepigare ibland. Det går bra så länge vardagsorken är hyfsad och jag lagar egen mat.
Men de riktigt trötta dagarna är knepigare när all snabbmat och halvfabrikat känns omöjlig att köpa. Jag har ett par enkla lösningar, typ pasta med egen burktomatås, men jag behöver fler. Bra, nyttig, god mat på en halvtimme, med max 5 minuter vid spisen. Typ.
Fast i kväll gick det bra - hoummus och pitabröd som var kvar från häromkvällen, keso till dottern, en massa nya fräscha grönsaker från Ekolådan. Vi gjorde tillochmed lite dipp, sås på creme fraiche och yoghurt med en massa örter, och stavar av morötter och selleri.

2 kommentarer:

Pia sa...

Fisk är bra snabbmat. Mina ungar gillar t.ex. när jag kokar ihop creme fraiche med buljongtärning (ekologisk) och mycket dill och lägger ner tärnad lax i det. Pasta till förståss :)

AnnaX sa...

Tack för tipset! Pastasås med lax lät gott, det kommer vi nog att testa.