lördag 3 maj 2008

Kalas på nässlor och lammfärs

I dag kände jag mig riktigt stolt över hur ambitiös middag jag fixade, fast det var en vanlig stillsam hemmakväll för lilla dottern och mig själv.
Först plockade jag nässlor bakom Skinnarviksberget. Klimatvänligare kan det väl knappast bli? Snacka om närproducerat, liksom...
Det blev soppa på förvällda och hackade nässlor, med lika delar nässelspad och grönsaksbuljong, en skvätt mjölk, lite redning på smör och vetemjöl (bara lite), och så salt, peppar och en klick creme fraiche mot slutet.
Perfekt vårig förrätt tyckte jag, nja tyckte dottern (som inte gillar någon soppa alls utom purjo- och potatissoppa), men hon åt halva portionen i alla fall.
I veckans Ekolåda fanns bland annat en kålrabbi, en ny bekantskap för mig, den har legat ett par dagar som någon sorts rotfrukts-ufo i kylen. Nu följde vi råden som följde med lådan, skar den i bitar och rostade i ugnen tillsammans med potatisklyftor, vitlöksklyftor, olivolja och generöst med färsk timjan från balkongen.
Till det lammfärsbiffar med fetaost. Jag blandade färsen med hackad mynta och persilja, salt och peppar, och formade bollar med en bit feta i varje. Sen stekte jag dem i grillpannan med ytterst lite olja.
Och så en grönsallad med röd paprika till.
Kalasgott blev det. Och snyggt också, tyvärr är batterierna till kameran slut, och laddaren har gömt sig.
Hur pass klimatvänligt lamm egentligen är finns det ju olika uppfattningar om, men den här färsen var svensk och kravmärkt, så då är det väl i alla fall bättre än bra mycket annat kött.

Inga kommentarer: