Under rubriken "Den sorgliga sagan om hippieglassen" skriver Dan Håfström i Ordfront om Ben&Jerrys (tyvärr inte på webben).
Dem smaskiga glassen, stinn av kakdeg, stora chokladbitar och annat godis, har ju en image av glatt småföretagarentusiast-företag med hippieprägel, social profil och miljötänkande.
"Det tråkiga i sammanhanget är att de softa hippiegubbarna Ben och Jerry år 2000 sålde sitt livsverk till livsmedelsjätten Unilever för 326 miljoner dollar. Eftersom Unilever har ett synnerligen dåligt rykte i miljö- och människorättssammanhang (anklagat för skövling av regnskog, kvicksilverutsläpp, barnarbete med mera) är det kanske ingen slump att det inte står på Ben&Jerrys förpackningar vem ägaren är" skriver Dan Håfström.
Och påpekar stillsamt att miljöimage eller ej - glassen tillverkas i Holland och körs till Sverige med lastbil.
Själv kan jag tillägga att innehållsförteckningen på Ben&Jerrys är en repektingivande lång lista av olika tillsatser. Varken hippie eller naturlig, alltså.
torsdag 3 april 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar