måndag 14 april 2008

Och så var det vitkålen...

... ur Ekolådan, som låg och stirrade uppfodrande i kylen. Ät mig!
Det blev en sorts svensk/indisk gryta, eller lankesisk snarare.
Jag fräste 3 vitlöksklyftor i skivor, 1 gul lök i tunna klyftor, 3 potatisar i bitar, och halva vitkålshuvudet i bitar, i lite olja, försiktigt.
Hade i ett par nypor senapsfrön, och ett par skedar av ett ljuvligt och ganska milt currypulver som jag köpt på Sri Lanka.
Fräste lite till, fyllde på med en burk kokosmjölk, och så fick allt puttra i ungefär en halvtimme. Mot slutet hade jag i en dryg deciliter ärtor som låg överblivna i frysen. Serverades med ris. Gott!
Den exakta smak som det lankesiska currypulvret ger är naturligtvis svårt att få till, för mig också när pulverburken är tom (snart, tyvärr, det är ett elände med de här utlandsköpta kryddblandningarna som jag förälskar mig i och sedan aldrig kan få tag på igen) men det blir nog gott med lite vadsomhelst åt curryhållet.

Inga kommentarer: