söndag 20 januari 2008

Bröd och soppa

Ett blomkålshuvud låg i kylen och ropade på uppmärksamhet. Soppa, tänkte jag, och det blev det, med gul lök och grönsaksbuljong.
Jag följde Ekolådans tips och slängde i en rejäl näve hackad ruccola, efter att blomkålen och löken hade kokat i en kvart, men innan jag körde alltihop i mixern. (Jag vill ha en mixerstav, jag vill ha en mixerstav! Det är så kladdigt att köra soppa i mixern...)
En klick cremé fraiche kostade jag på mig att röra i också.
Det blev riktigt gott, och fräscht med ruccolan, ett bra tips.
Till det nybakat bröd, "Ett fantastiskt bröd" ur Nya Annas Mat av Anna Bergenström, en stöttepelare i köket. Det är verkligen ett fantastiskt och lättbakat bröd, fast av den sorten som ska ätas upp snabbt, men helt perfekt till soppa. Jag bytte ut vetemjölet mot dinkelmjöl, överdoserade grahamsmjölet lite, och slängde på lite sesamfrön innan gräddning. Det fungerade fint.

Inga kommentarer: