tisdag 8 januari 2008

Dagens matlåda...

... innehöll resterna av gårdagens middag, och den var en gammal bekant:
Fullkornspasta med tomatsås med bönor.
Världens enklaste och snabbaste sås, hackad gul lök och vitlök fräst i olivolja, en burk tomater (ekologiska såklart!), och ett par deciliter bönor av valfri sort.
Den här gången kidneybönor från frysen, eftersom jag fick ett ryck en helg innan jul och storkokade bönor. Det är så enkelt egentligen bara man planerar. Jag la stora vita bönor och kidneybönor i blöt på fredagskvällen, kokade upp i varsin gryta morgonen efter, och sedan fick dom stå och puttra medan jag gick långpromenad med hunden.
Så nu är frysen full av lagom stora portionspåsar med bönor, som jag använder i sallader, såsor eller grytor.
(Nej, jag är inte alltid sån. Ofta blir det färdiga bönor på burk. Helt ok det med, fast dyrare, och inte fullt lika mycket näringsämnen kvar.)
Såsen piffades upp med salt, peppar och en intressant kryddblandning av persilja, chili och dragon. Fast den blev faktiskt bättre med stora vita bönor...
Jag hade med en salladsburk till jobbet också, avocado i bitar och strimlad vitkål, lite pinjenötter över, olja och flingsalt. En kombination som mest berodde på vad som råkade finnas hemma, men den blev riktigt bra.

Inga kommentarer: