tisdag 15 januari 2008

Frukostar är fint

Jag har alltid gillat frukostar, och haft olika favoriter genom åren.
Som barn åt jag alltid Bollnäsfil (fast då hette den inte så, det var bara den fil man köpte i Bollnäs, och bra mycket godare än all annan fil) med hemgjorda rårörda lingon och hårt bröd brutet i bitar.
Periodvis blir det numera gröt på dinkelflingor, rågflingor och fiberhavregryn, med frysta svarta vinbär och lite hallon, som hinner bli lagom tinade när man blandar ner dem i den varma gröten.
Annars äter jag yoghurt med frukt och müsliblandning. Numera köper jag inte müsli, det blir för sött eller för trist. I stället improviserar jag ihop en blandning varje morgon, det tar bara någon minut. I morse blev det så här:

En halv näve fiberhavregryn, ungefär lika mycket dinkelflingor. Ett par nypor var av hela linfrön, solrosfrön och pumpafrön. Ett par sötmandlar, fem hasselnötter och två valnötter brutna i bitar.
Alltihop strött över en halv banan och ett halvt äpple i bitar, lite russin och ekologisk yoghurt....
Så gott! Det är något med mixen av nötter och frön som känns så rätt. Kanske den födosamlande stenåldersmänniskan i mig som nickar igenkännande...

2 kommentarer:

annamaria sa...

Hejsan! Ååhh om jag bara kunde vara hungrig på morgonen. jag har alltid haft så svårt att äta på morgonen. Var man än läser så äääärrr frukosten viktigast. Din musli låter supergod! Kul att hitta en ny blogg!

AnnaX sa...

Tack! Jag tror att frukostar handlar mycket om att hitta sin grej. För vissa är det havregrynsgröt, för andra fruktsallad.
Sen kanske man måste träna också, om man inte är van att äta tidigt.
Ska genast kolla din blogg!