onsdag 9 januari 2008

Om du får oväntat besök

Så oväntat var nu inte gårdagskvällens besök, för Maria ringde innan.
Hon kom mitt i matlagningen, och hade en flaska rödvin med sig som passade finfint. Yngsta dottern hade tjatat till sig en köttmiddag (hon är inte helt förtjust i mina gröna ambitioner) och det blev lammfärsbiffar fyllda med fetaost och ugnsrostade rotfrukter till. Samt en omgång till av den knepiga salladen på vitkål och avocado, jag hade en perfekt ätmogen avocado kvar, och lite kokta gröna bönor.
Det blev inte en smula kvar till dagens lunchmatlåda, så middagen får väl anses som lyckad.
Lammfärsbollarna: Salta och peppra lammfärsen lite lagom, krama små bollar av fetaost och omge med lagom mängd färs, stek i teflonpanna utan smör.
Rotsakerna: Tärna blandade rotfrukter och skär klyftor av en rödlök, krydda med flingsalt, olja och timjan, ringla över olivolja och kör i ugnen på 200 grader tills de är lagom mjuka och har fått färg. Hur länge beror på hur stora bitarna är, 30 - 45 minuter brukar det ta i min ugn.
Igår hade jag potatis, gulbetor, sötpotatis, morötter, palsternacka, jordärtskockor och morötter hemma. Det blev en intressant och inte alls oäven blandning.
För övrigt känns det miljömässigt mer okej att köpa lammfärs än nötfärs. Annars blir bollarna himla goda med nötfärs och ädelost också...

Inga kommentarer: