måndag 7 januari 2008

Så var där ännu en matblogg...

Ett hastigt infall - och plötsligt hade jag en matblogg också.
En liten innehållsdeklaration, eller kanske mer bloggambition:
Jag tycker mat är viktigt. Vad vi stoppar i oss har betydelse, både för oss själva och för samhället omkring oss.
Jag är ingen kock, utan snarare en oskolad vardagsmatlagare, som försöker äta vettigt och samtidigt få vardagen med heltidsjobb, barn, hund, träning och allt det där att fungera någorlunda. Jag är inte vegetarian, men har dragit ner rejält på köttkonsumtionen, och äter oftast grönt.
Jag funderar mycket på maten ur miljösynpunkt och försöker äta så ekologiskt som möjligt. Rättvisemärkt försöker jag också välja. Och undvika onödiga tillsatser, halvfabrikat och färdigmat, en knepig konst när vardagsmaten helst ska vara klar på en halvtimme.
Jag gillar nya smaker och att nosa på andra kulturers mat, och är ingen stor vän av traditionell svensk husmanskost. Med vissa undantag.
En släng av GI-tänk kommer över mig ibland, fast det är nog mest för att väga upp min svaghet för glass, godis och bröd. Egentligen tror jag på att äta allsidigt, säsongsanpassat och mindre av kött, fett och socker. Fast det är inte alltid jag lever upp till det...

Inga kommentarer: