måndag 7 januari 2008

Gröna löften

En bra idé är Matälskaren Lisa Förare Winbladhs gröna nyårslöften.
Här är mina gröna matlöften:
1. Fortsätta med Ekolådan, som har gjort min meny mycket grönare under 2007. Jag skulle aldrig ha ätit lika mycket rotfrukter och kål om de inte hade legat där i lådan utanför dörren varje vecka.
2. Bara äta fisk som är okej ur miljösynpunkt. Ingen flatrökt ål i sommar (snyft!), ingen mer extraprislax om den inte är miljömärkt, och det är den ju aldrig... Torsk har jag redan slutat med.
3. Bli bättre på att handla efter säsong.
4. Bara köpa kravmärkt kött, och undvika fläsk. Fast det blir knepigt med yngsta dottern, som bara vill ha skinka eller salami på mackorna...
5. Fortsätta att handla mat utan bil - det absolut viktigaste miljövalet när det gäller mat är hur matkassen fraktas hem. Inte särskilt svårt, dock, jag har ingen bil.

Inga kommentarer: