tisdag 29 januari 2008

Nudlar à la Suede

Jag drömmer fortfarande om nudlarna jag åt i Kina för snart två år sedan. På en lunchrestaurang som inte såg mycket ut för världen BROTTADES nudelkockens assistent med degen, innan den kavlades och blixtsnabbt skars i breda oregelbundna remsor. I stora grytor med grönsaker, buljong och säkert en massa annat hemligt kokades nudelremsorna en kort stund, och det blev så gott, så gott...
Jag har inte ens vågat exprimentera med egen nudeldeg. Det här var dessutom en akut hungrig kväll med ganska urplockat kylskåp.
Så det blev snabba man-tager-vad-man-haver-nudlar, på fri hand:

Smala kinensiska bandnudlar, köpta på Konsum (vi pratar inte klimat nu, ok?)
Blandade rotfrukter i tändsticksstora bitar, det råkade bli morot, palsternacka och jordärtskocka. Skärbönor.
Purjon var slut, allt annat jag kände för var slut, det blev rödlök i tunna klyftor och en vitlöksklyfta i tunna skivor
Vatten och en tärning av Biofoods Kravmärkta vego-buljong
(Jag hade en plan som innefattade tofu. Men tofun hade hunnit bli rättså mycket för gammal. Tyvärr)
Allt kokade i 5 minuter. Chilin var också slut, men jag hade i en dos Chili- och limeblandning, som råkat hamna bland mina kryddor. Och en skvätt fisksås, just for the fun of it.
Inte så tokigt, faktiskt. Purjo hade nog blivit bättre än rödlök. Färsk chili hade inte varit dumt heller. Men efter omständigheterna godkänt.
Fast inte var det som den kinesiska nudellunchen...

Inga kommentarer: